Mastering-eksempler:

Hør eksempler på diverse lokal-artister i høj kvalitet!

Disse er indspillet og mixet af forskellige producere/studier:

Lokale Helte:

Hør på Youtube (link)

 

Remastering Workshop:

Bemærk "før/efter"-eksemplerne har samme loudness (-12 LUFS).

Derfor ingen sædvanlig snyd med lydstyrken! (Højere = Bedre)

1. Eksempel:

Kunstner: Toto
Nummer: Fahrenheit
Album: Fahrenheit (1986)
Genre: Pop/Rock

Vigtige noter: Bund og mellemtone fremhævet; harmonisk distortion; sider fremhævet (stereo-vidde); expansion (skub/pop); generel EQ for klarhed og blødere top/diskant; ingen ekstra kompression!

2. Eksempel:

Kunstner: Paul Horn
Nummer: Mr. Bond
Album: Something Blue (1960)
Genre: Jazz

Vigtige noter: Bassen flyttet til midten(!); let expansion for mere “skub”; filtrering af harske frekvenser; 11k topboost for mere luft; ingen ekstra kompression!

3. Eksempel:

Kunstner: Dream Theater
Nummer: A Fortune In Lies
Album: When Dream And Day Unite (1989)
Genre: Progressiv Rock/Metal

Vigtige noter: Expansion og kraftigt EQ boost i sub-bas og lav mellemtone-områderne, samt parallelkomprimering i mellemtonen; fremhævelse, spredning og klarhed i siderne; kraftig filtrering af harske frekvenser; reduktion af diskant for blødere top.

4. Eksempel:

Kunstner: Queensrÿche
Nummer: You
Album: Hear In The Now Frontier (1997)
Genre: Rock/Grunge

Vigtige noter: Subtil EQ-bearbejdning for mindre “kasse” i mellemtoneområdet; low-end boost for mere vægt; expansion for mere “skub”; ekstra stereo-vidde; de-esser til at tæmme toppen.

5. Eksempel:

Kunstner: Bryan Adams
Nummer: In The Heat Of The Night (1987)
Album: Into The Fire
Genre: Rock

Vigtige noter: Kraftigt EQ boost i sub-bas og lav mellemtone-områderne; parallel-kompression+expansion+harmonisk distorsion for ekstra fylde og vægt, samt “skub”; de-esser og top-boost for en tydeligere, men blødere diskant.

6. Eksempel:

Kunstner: Kashmir
Nummer: Little Old Birdy Funk Thing
Album: Travelogue (1994)
Genre: Alternativ Rock

Vigtige noter: Subtil bearbejdning i den lave mellemtone, samt expansion for mere klarhed og “skub”; fremhævelse af siderne for større stereo-vidde/tydeligere guitarer.